De laatste weken van een geweldige ervaring! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu De laatste weken van een geweldige ervaring! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu

De laatste weken van een geweldige ervaring!

Door: Ashley Groothuis

Blijf op de hoogte en volg Ashley

29 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve volgers,

Zo.. wat apart. Iets waar je zo ontzettend lang naar toe hebt geleefd en al 1,5 jaar mee bezig bent is nu op z'n eind.. Nadat papa en mama vertrokken uit Suriname heb ik nog 1,5 maand ontzettend genoten! Met als hoogtepunt Opa en Oma op bezoek.

Zondagavond kwam ik laat aan op het vliegveld in Paramaribo. Zoals in mijn vorige blog stond verliep dat allemaal niet geheel volgens plan, maar om half 1 lag ik uiteindelijk toch echt in mijn bed en ging de wekker weer vroeg voor een dag stage. De week was verder niet heel bijzonder. Weer een standaard week stage en dit keer kwam ik thuis zonder dat er een wijntje en hapje op me stonden te wachten :(
In het weekend was er natuurlijk wel weer genoeg te doen.

Carnaval wordt een week later gevierd in Paramaribo. We hadden gehoord dat er een feest zou zijn, met een optocht. Echt op z'n Braziliaans. Met een aantal meiden gingen we 's avonds naar het feest toe. In eerste instantie wilden we onszelf verkleden als kousenband (dat is een groente), net zoals in Nederland. Godzijdank dat we dat niet gedaan hadden. We stapten namelijk uit de taxi en er was helemaal niemand verkleed. Alleen liepen er sporadisch wat meiden rond in een veel te kort truitje en broekje met allemaal kleurtjes. De optocht was, zoals dat heel vaak gebeurd in Paramaribo, niet zoals we hadden verwacht. Het waren namelijk partybussen die door de stad gingen rijden met allemaal vrouwen er op. Om zelf mee te mogen moest je een shirt halen van 50 SRD. Daar hadden we geen zin in, dus wilden we alvast het terrein op, maar daarvoor moest je ook 20 SRD entree betalen en er was nog bijna niemand. De taxi die ons net had afgezet stond 5 minuten later weer voor onze neus en heeft ons weer thuis afgezet.. Helaas geen carnaval voor ons!
Omdat we toch in de feeststemming waren hebben we gezellig gegeten en daarna op stap geweest bij de Zsa Zsa Zsu (een grote discotheek).

Woensdag 25 februari was één van de vele vrije dagen hier in Suriname. Ja ze verzinnen het hier wel hoor. Afgelopen donderdag was het Chinees nieuwjaar en hebben we de hele dag bij White Beach gechilld. Vandaag was het dag der Revolutie. Ik heb geen idee wat er gedaan wordt, maar voor ons betekende het weer een dag vrij! :)
We zijn met een hele groep meiden en een aantal jongens een dag op trip geweest. 4 Surinaamse jongens hadden ons meegenomen. Eerst naar de Vlindertuin, vervolgens naar Parabello en daarna naar Carolinakreek. De Vlindertuin was niet heel bijzonder, maar wel gezellig. Bij Parabello konden we weer Zipgliden en hebben we de hele middag gechilld in onze hangmat en vooral veel gegeten. Helaas regende het de hele dag, dus carolinakreek werd niet meer zoals gepland, aangezien dit een plek is om te zwemmen. We zijn er nog wel geweest, maar hebben er alleen gegeten, haha. Ondanks het weer, was het wel weer erg gezellig!

Na zo'n chilldagje moest er nog één dag gewerkt worden en dan was het zo ver: Opa en Oma in SU!
Na stage heb ik snel een taxi gepakt naar het Hotel om opa en oma te ontvangen. Gezellig een drankje en een hapje gedaan en toen weer naar huis, want ik had vrijdag gewoon stage.

Vrijdag was een erg drukke dag. Ik had van 7 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds stage en daarna ging ik meteen door naar een feest. Het was een poolparty. Super vet feest. Eerst bij een klein cafeétje met een straatband en veel gezelligheid, daarna op de partybus naar het Wyndham hotel voor een rooftop Poolparty! Echt een super vet feest. Dit merkte ik de volgende ochtend ook, toen ik vroeg op moest omdat ik met opa en oma naar Galibi ging..

Ondanks dat ik me zo fijn voelde, heb ik wel echt een super trip gehad. Eerst moesten we in een busje naar Albina, bij de grens met frans Guyana. Daar gingen we in de boot naar Frans Gyuana. Één rivier over steken en je hebt een wereld van verschil, het is net of je Frankrijk zelf binnen loopt. Super schattige en mooie huisjes. Totaal het tegenovergestelde van Suriname zelf. Iedereen praat er Frans. Heel leuk om te zien. Na onze uitstap over de grens moesten we weer in de boot en gingen we naar Galibi, wat weer in Suriname ligt. Met opa en oma in zo’n bootje is een heel avontuur, aangezien je vanuit het water in moet stappen, maar het is allemaal goed gelukt!  Eenmaal op Galibi hadden we wat vrije tijd. Galibi is een dorp en wij zaten precies bij het speelterrein met ons huisje. Oma en ik hebben dus gezellig de hele middag naar spelende kindjes zitten kijken. Rond een uurtje of 5 gingen we een dorpswandeling maken. Opa lag nog lekker te slapen dus die ging niet mee. Oma en ik, met een hele groep belgische meiden zijn wel mee geweest. Helaas hebben we weinig van het dorp zelf gezien, maar we zijn wel goed uitgewaaid op het strand! Toen we terug waren hebben we even wat gegeten en daarna was het dan zo ver. In de boot naar het strand waar de schildpadden hun eieren gingen leggen. Wauw, wat zijn die beesten groot! Het is een hele bevalling (ja, wat een woordspeling) voor die beesten en het duurt in totaal zeker 2,5 uur. Eerst uit het water zien te komen, een goed plekje vinden, jezelf ingraven, een gat graven voor de eieren, eieren leggen, gat weer dicht maken, de plek camoufleren en dan weer het water in. In totaal hebben we zeker 5 schildpadden gezien! Vooral het eieren leggen is leuk om te zien, het zijn net pingpongballetjes en ze leggen er zo 100 neer per bevalling.
Toen we weer thuis waren was het tijd om te gaan slapen. De volgende ochtend stond er niet zoveel op het programma. Opa , Oma en ik zijn zelf nog even op pad gegaan om toch nog wat van het dorp te kunnen zien. Daarna was het alweer tijd voor de terugreis. Die verliep iets anders dan gepland, haha. We kregen me namelijk een dikke tropische regenbui op ons dak terwijl we in een open bootje zaten en nog lang niet thuis waren. Helemaal doorweekt kwamen we aan bij Albina. Opa, oma en ik hadden iets minder gevoel voor schaamte en hebben ons even snel omgekleed, aangezien we nog 3 uur in de bus moesten. De rest vond dit wat bijzonder, maar wij waren wel mooi droog en warm!  De busrit was ook niet geheel 65+ proof.. We zijn een paar keer goed losgekomen van de zitting. Gelukkig waren we om 6 uur veilig weer in het Hotel en hebben we een hapje gegeten. ’s Avonds ben ik tussen opa en oma in, in bed gekropen! 

De volgende dag had ik gewoon weer stage. Maar wel met een goed gevuld ontbijt van het Marriott! ’s Avonds zijn we met z’n drieën uiteten geweest bij ChiMin, een hele grote Chinees. Dinsdag en woensdag had ik ook nog gewoon stage. Donderdag had ik vrij gevraagd om de laatste dag met Opa en Oma nog wat leuks te doen en vrijdag was voor de verandering weer een vrije dag! Heerlijk zulke korte weekjes. Dinsdagavond hebben we gegeten bij de waterkant met Mirte samen! Donderdag was alweer de laatste dag dat Opa en Oma er zijn . We hadden besloten om ’s ochtens naar Peperpot te gaan. Dit was een groter avontuur dan dat we hadden verwacht. Peperpot is eigenlijk een stukje beschermde jungle, waar je met een gids doorheen kan lopen. Wij hadden geen gids nodig en hadden een taxi besteld daar heen. Helaas wist onze vriendelijk vriend niet waar het was en hebben we eerst een uur rond gereden. Vervolgens kon hij ons ook nog eens niks vertellen over Peperpot. Gelukkig kwam ik een gids tegen die ik op trip met mijn ouders had ontmoet. Samen met hem en zijn groepje zijn we vervolgens gaan wandelen door de jungle en hebben onze taxi chaffeur achter gelaten. Uiteindelijk hebben we binnen en uur super veel aapjes, een luiaard en mooie vogels gezien!  ’s Middags hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen, want het was zowaar een beetje mooi weer. De hele week heeft het geregend, maar de laatste dag gelukkig niet! ’s Avonds hebben we nog gezellig wat gegeten in het hotel en daarna zijn opa en oma naar bed gegaan want die werden midden in de nacht opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Ik ben toen snel door gegaan naar een verjaardag van twee vriendinnetjes en daarna naar de Havana!
Wauw, wat was het gezellig met opa en oma. Heel leuk om dit met hun te kunnen delen en te hebben kunnen laten zien wat ik hier allemaal doe! 

Het aankomende weekend zou een weekend worden waarin we van het ene feestje in het andere feestje vielen. De eerste was donderdagavond geweest. Vrijdag was het een nationale vrije dag, want het was Holi Phagwa. Ik heb nog weinig van zulke mooie feesten meegemaakt! Tegen de middag gingen we de stad in met onze witte, nog schone kleding en allemaal kleurtjes poeder. Holi Phagwa is namelijk een nationaal feest waarbij je van elkaar een wandelend schilderij maakt! Iedereen gooit elkaar onder met kleurtjes en zo word je steeds mooier! Ondertussen nog super gezellige muziek en ’s avonds was DJ Chuckie er nog. Als je op Youtube Holi Phagwa 2014 intikt, kun je een beetje een beeld krijgen. Wat een fantastisch feest is het!
Zaterdag hadden we de hele dag de tijd om bij te komen van het feest en onze kleding schoon te krijgen. Helaas is dat niet helemaal gelukt en moesten we zelf ook 5 keer douchen voordat we enigszins schoon waren. Sommige hebben er een mooie kleuring in het haar aan over gehouden.
’s Avonds moesten we weer opgeladen zijn, want we gaan naar een concert van Typhoon! Nou, alsof vrijdag nog niet genoeg was. Het was helemaal geen groot concert, maar het was zo ontzettend gaaf! Heerlijke muziek en echt een feest op z’n Surinaams!

Na dit feest weekend was het voor mij ook nog maar 3 weken. In deze drie weken ben ik vooral veel bezig geweest met het afronden van mijn stage. Laatste officiele stage dagen, nog een dag naar Nickerie (een dorp 4 uur van paramaribo) om stage te lopen, presentaties, laatste training geven en de eindbeoordeling. Godzijdank, ik heb het gehaaaaaald!! De onvoldoende tussentijdse beoordeling heb ik weten te verbeteren naar een dikke voldoende! Naast dit geluk, kon ik niet wachten om Paul weer te zien. Ik heb er zo’n zin in, dat ik te veel aan het aftellen ben en de dagen eigenlijk te langzaam gaan, haha. Gelukkig was er genoeg afleiding met alle feestjes en afscheidsetentjes!

En nu zit ik hier mijn laatste zondagmiddag in Paramaribo. Het is heel onwerkelijk om hier vannacht weg te rijden en niet meer terug te komen. Ik heb hier echt een fantastische tijd gehad en onwijs veel geleerd! Het avontuur zit er nog niet helemaal op, want ik ga nog dik 2 weken met Paul door Brazilië reizen. Hier horen jullie zodra ik terug ben meer over.

Voor nu zeg ik: dikke brassa en lobi uit SU en tot snel!!
xxxxxx

• 29 Maart 2015 - 19:25

Annerose:

Mooi verslag Ashley. Veel plezier met Paul in Brazilië.

• 29 Maart 2015 - 21:36

Opa:

Leuk verslag ash nogmaals bedankt dat je onze trip zo fantastisch hebt opgefleurd en begeleid.

• 29 Maart 2015 - 21:52

Jolanda:

Wat een geweldige ervaring meid! Dat pakken ze je nooit meer af.
    Nog heeeeeeeeel veeeeeeeeel plezier in Brazilië met Paul .

• 30 Maart 2015 - 00:36

Ma:

Hi Ash mooi verslag nogmaals bedankt voor alle hulp en gezelligheid die je ons hebt gegeven..
    Wij hopen dat je nog een heel fijne vakantie zult hebben met Paul.
    Tot snel weer in Nederland. Gr Oma

• 30 Maart 2015 - 11:26

Martin Rienstra :

Heej goed om elke keer te lezen dat de ervaring is verlopen zoals je wenste. Veel plezier in Brazilië en als je terug komt kom dan ff een bakkie doen. Als je wil kan ik je nog wel weer goed gebruiken. Gr. Martin ( zoete Inval )

• 30 Maart 2015 - 13:58

Jeannette:

Super verslag weer Ash!! En wat een geweldige ervaring meis!! Heel veel plezier samen met Paul in Brazilië! :)

• 30 Maart 2015 - 18:07

Ina:

He ashley..wat een ervaring. .fijn dat je stage positief afgesloten hebt

• 31 Maart 2015 - 08:06

Oma En Opa Groothuis:

weer een heel leuk verslag opa en ik hebben het met plezier gelezen. nu lekker vakantie met Paul genieten samen .