De eerste ervaring met Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu De eerste ervaring met Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu

De eerste ervaring met Paramaribo!

Door: Ashley Groothuis

Blijf op de hoogte en volg Ashley

22 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag van vertrek:
20 november, half 6 ging de wekker en was het dan eindelijk zo ver! Mijn overwintering in Paramaribo (suriname) ging van start. Half 7 (eigenlijk kwart voor 7) zaten papa, mama, leon, paul en ik in de auto naar schiphol. Op schiphol snel de onhandelbare bagage droppen. Leg ik mijn koffer op de band, zegt mevrouw heel verbaasd: ‘Hij is te zwaar?!’, waarop ik antwoord: ‘Ja dat weet ik’. ‘Oh, je gaat stage lopen’ zegt ze vervolgens. Huh, is dat zo’n logische redenatie?! Vervolgens vertelt ze me dood leuk dat ik 100 euro moet bijbetalen. Ik wist dat ik zou moeten bij betalen, maar 100 euro voor 5 kilo extra? Ö Ah fijn, 100 euro armer en bagage ingeleverd, weer terug naar de familie. Michelle was ondertussen ook aangekomen om mij uit te zwaaien (super lief)! Na een heerlijke laatste nederlandse thee was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen. Tijdens de vele knuffels en kusjes wist ik me nog groot te houden, maar eenmaal achter de douane stond ik werkelijk te trillen als een rietje. Het is toch wel erg spannend allemaal! Gelukkig kwam ik Mark (mijn mede studiegenoot) snel tegen en had ik weer afleiding.
Na 3 uur op schiphol gezeten te hebben was het tijd voor de 9 uur durende vlucht. Deze verliep prima en de tijd was zo om met alle films, spelletjes en muziek.
Eenmaal boven Suriname is het echt waar, al hetgeen wat wij in het westen verpesten is hier in overvloed! Wauw, wat staan hier veel bomen en wat is het groen overal!
Na zo’n lange vlucht denk je er te zijn, maar niets is minder waar, want we staan nog dik een uur in de rij voor de douane. Ondertussen leggen we wel de eerste contacten met andere stagiaires.
Na 1,5 uur rijden en flink wat hartverzakkingen verder, komen we veilig aan bij ons huis. We worden warm ontvangen en direct voorgesteld aan iedereen. Donderdag is altijd de havana dag en iedereen gaat stappen! Mark en ik passen nog even voor vanavond en proberen zo lang mogelijk op te blijven. 23.00 uur lokale tijd lig ik uitgeput op mijn kamertje in bed! Het was een lange dag met heel veel nieuwe indrukken. Hopelijk slaap ik een beetje goed en dan gaan we morgen de stad verkennen en even op stage langs.

Oja, het is dinsdag bijkbaar onafhankelijkheidsdag. Reden genoeg voor een nationale feest dag en dus een dag vrij. En omdat het op een dinsdag is, is het heel logisch om op maandag dan ook vrij te zijn. Oftewel, we hebben waarschijnlijk een lekker lang weekend!

Eerste dag als surinamer:
21 November.
Zo vroeg als de vervelende wekker gisterochtend ging, zo vroeg ging mijn biologische wekker vanochtend af.. Uiteindelijk heb ik tot 7 uur in mijn bed kunnen liggen en toen was het echt veel te warm op mijn kamertje, zonder airco. Na geworstel met de klamboe om mijn bed, ben ik lekker onder de douche gestapt, een hele koude douche! De rest van de ochtend was al heerlijk op zijn surinaams, vooral niet te veel doen. Mark en ik hadden op een gegeven moment wel wat trek, dus zijn te voet naar de lokale chinees (die op ongeveer elke hoek van de straat zit) gegaan. We hebben wat kleine boodschapjes gedaan en vooral veel muggenspul gekocht. Ik zit er na één avond en nacht alweer helemaal onder namelijk! En dan heerst er ook nog een plaag van muggen waar je ontzettend ziek van wordt, dus smeren is belangrijk!
Na een rustig ochtendje en voor mijn gevoel al een halve dag, hebben we met de huisbazin ons contract doorgenomen en kregen we de sleutels van onze fiets.
Vol goede moed zijn we op de fiets gestapt richting onze stage om alvast kennis te maken. Toen we op de locatie aankwamen was onze begeleider er alleen niet. Hij bleek op een andere locatie. Wij weer op de fiets, alleen hadden we geen tomtom of een plattegrondje. Oftewel we wisten totaal niet welke kant we op moesten. Na dik 45 min en veel vragen hebben we het gevonden.
De eerste indruk was erg goed. Allereerst hebben ze er airco, dus dat maakt het al een stuk dragelijker. Boven hebben ze een grote zaal waar ze veel yoga, bodypump en dat soort lessen geven. Beneden is de grote fitness zaal. Bastiaan heeft ons even rondgeleid en het een en ander uitgelegd. Maandag worden we om 8 uur verwacht op stage en beginnen we met een vergadering, waarin we als het goed is iedereen even kort ontmoeten. Vervolgens staat er niet zo heel veel op de planning, aangezien het de dag voor de onafhankelijkheidsdag is. ;)
Op de terugweg gaan we nog even langs de Tulip. Dit is een grote supermarkt waar ze alles uit nederland verkopen. Het is werkelijk één grote Sligro, maar wel een stukkie duurder.
De rest van de middag heb ik weer lekker rustig aan gedaan om en rond huis. Geskyped met papa en mama en later op de middag nog met Paul!
’s Avonds was het tijd om lekker uit eten te gaan en daarna te gaan stappen. De helft van het huis (met in totaal 25mensen verdeeld over twee huizen) gaat ongeveer elke avond uiteten en de andere helft kookt vaak met zn allen. Vandaag ging iedereen lekker uiteten, maar wel in twee groepen. Ik heb ergens bij een lokaal vreetschuurtje gegeten voor 15 SRD (lees nog geen 4 euro). Na het eten moest er nog het nodige drank ingeslagen worden. Ze drinken hier allemaal of Parbo (het lokale bier) of boergoe?! (de lokale rum) met een sapje. In de taxi van het vliegveld naar huis heb ik mijn eerste Parbo al gehad, dus vandaag gingen we voor de rum met cola!
Thuis hebben we gezellig wat gedronken en spelletjes gedaan. Op een gegeven moment zij een meisje dat ze graag wilde Salsa dansen. Salsa dansen is hier helemaal een hype. Alle surinamers kunnen het ook super goed. Als je wil salsa dansen moet je op de donderdag avond naar de Havana’s en op de vrijdagvond is het in ’t Vat. Iedereen staat op de dansvloer en als je mee wil dansen moet je in de kring gaan staan en wachten tot je wordt gevraagd door een Surinaamse man.
Mijn huisgenootje doet al een jaar aan salsa dansen, dus die ging vol zelfvertrouwen in de kring staan en wachten tot ze werd gevraagd. Ik met mijn ontzettende losse heupjes ging er lekker tussen staan en tot mijn grote verbazing werd ik de dansvloer opgevraagd. Gelukkig had ik wat Rum-Cola op, dus de heupjes waren iets losser, tenminste dat dacht ik zelf..
Al met al was het wel erg leuke ervaring en dit gaan we zeker vaker doen!

De eerste update vanuit Paramaribo zit er op. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en ik zal snel weer wat van me laten horen! Eerst nog even een weekendje genieten en rondzwerven en maandag begint de stage.

Tot de volgende keer!
Liefs Ashley

  • 22 November 2014 - 13:07

    Joyce:

    Een goede eerste indruk dus:-) Heel veel plezier! x Joyce

  • 22 November 2014 - 14:57

    Jolanda:

    Ontzettend leuk verslag Ash!
    Ik zie het al zo voor me hoe dat geweest is met je losse heupjes :)
    Kan niet wachten op het volgende verslag.

  • 22 November 2014 - 15:05

    Oma En Opa:

    Wij vonden het leuk om te lezen ,


  • 22 November 2014 - 15:58

    Eric Hoek:

    Leuk Ash.de ervaringen gaan allemaal je "rugzak" in.
    Geniet ervan!

  • 22 November 2014 - 16:46

    Jeannette:

    Super leuk om te lezen Ashley! Ik zie het zo voor me!! Heel veel plezier en we kijken alweer uit naar je volgende verslag! :)

  • 22 November 2014 - 17:52

    Ina:

    Hey ashley, wat leuk om je belevenissen te volgen. Geniet ervan. Doen wij van je verslagen.

  • 22 November 2014 - 17:54

    Oma :

    Hoi ashley. Ik wens je heel veel plezier . Verslag is erg leuk.!!! Groetjes oma ter maat

  • 22 November 2014 - 19:01

    Annerose:

    Leuk om te lezen. Veel plezier.

  • 23 November 2014 - 15:54

    Opa Ter Maat:

    Hi Ash.ik lees nu pas je verslag op Oma.s phone want mijn mobile is kapot en heb een prehistorische Nokia Lumia als leentoestel.grrrrr
    leuke ervaring toch!?Hoop dat je het naar de zin hebt en wens je veel succes.groetjes opa.

  • 24 November 2014 - 07:58

    Jaap Boers:

    Leuk om te lezen.
    Heel veel plezier daar Ashley

  • 26 November 2014 - 14:44

    Roelien:

    Wat schrijf je leuk!
    Geniet ervan en we volgen je me met plezier.

  • 26 November 2014 - 23:43

    Marco:

    leuk verhaal.
    Enne in plaats van fysio kun je altijd nog schrijver worden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ashley

Actief sinds 17 Nov. 2014
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 7803

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 16 April 2014

Mijn stage in Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: