De tijd vliegt, alweer een maand in Suriname! :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu De tijd vliegt, alweer een maand in Suriname! :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt, alweer een maand in Suriname! :)

Door: Ashley Groothuis

Blijf op de hoogte en volg Ashley

21 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Hi vriendjes en vriendinnetjes!

Zo, wat vliegt de tijd zeg.. Ik zit alweer een maand in Suriname! In eerste instantie had ik niet gedacht dat de tijd zo snel zou gaan, maar niks is minder waar. En ik zal je vertellen; ik heb nog steeds het idee dat ik gewoon lekker op vakantie ben! De hele dag op slippers lopen en doen waar je zin in hebt! Stage is de enige verplichting en het is niet eens een vervelende verplichting. Als je thuis komt, doen we waar we ons goed bij voelen! :)

In de anderhalve week na mijn laatste update zijn er weer veel nieuwe en leuke dingen gebeurd! Beginnend met een avondje bioscoop! In Paramaribo kun je voor 9 SRD (iets meer dan 2 euro) naar de film en ze draaien alle films die in nederland nu ook draaien, op gooische vrouwen na.. :'(
Met een hele groep meiden zijn we gezellig naar de hermitage mall geweest, een groot winkelcentrum waar de bioscoop zit. Eerst lekker iets eten bij de subway (pizza), met een mc flurry. Om half 10 begon de The Hunger Games! Natuurlijk moest daar een bak caramel popcorn bij! De film was erg leuk en ik kan niet wachten tot het tweede deel uitkomt. Gelukkig waren een paar meiden als eens naar de bioscoop geweest en hadden ze gezegd dat je je warm moest aankleden. Koukleum als ik ben, had ik dat netjes gedaan, want het was ook echt koud tijdens de film! Uiteindelijk waren we om half 1 thuis. Dit was iets minder, aangezien ik de volgende dag om 7 uur op stage (aan de andere kant van de rivier) moest zijn en mijn wekker dus om 5 uur ging..

Samen met Mark zat ik om kwart over 6 op de fiets naar stage. De zon kwam net op! We gingen naar Meerzorg aan de andere kant van de rivier. In eerste instantie zouden we alleen de ochtend daar zijn en rond het middag uur weer terug naar de andere locatie. Bastiaan gaf alleen aan dat hij ’s middags ook nog een paar leuke patiënten had en stelde voor om te blijven. We hebben een lekkere lunch gehad van Bastiaan en konden vervolgens weer een middagje door! Eerst kwam er een man die een CVA had gehad. We hebben een uur oefeningen met hem gedaan. Het was erg leuk, aangezien die man super fanatiek en enthousiast was!  Na deze man kwam er een jonge jongen waarbij een hernia was vastgesteld, maar daar wilde hij niet aan geopereerd worden. Hij had zijn neefje meegenomen en die studeerde fysiotherapie aan de universiteit van Paramaribo. Jaja, fysiotherapie is hier een universitaire studie! Mark, die neef en ik hebben de jongen van top tot teen onderzocht. Het was eigenlijk een soort les, waarin Bastiaan ons van alles heeft geleerd! Het was een erg leuke middag en het werd ook een stuk later dan gepland.
Godzijdank was de jongen met zijn pick up en woont hij ook in de stad, want het kwam me toch met bakken de lucht uit toen we weg wilden gaan! Fietsen achterin de pick up, wij in de auto en rijden maar!  Heerlijk, een keer niet de brug over fietsen, maar met de auto. Het duurt allemaal wel veel langer want er staat hele dikke file, maar dat maakt niet uit, we zaten droog en zijn veilig thuis afgezet. Na een dag van 7 tot half 6 gewerkt te hebben, was ik aardig gebroken, maar ik kon nog niet met de beentjes omhoog. Er moest nog gedanst worden!
Eerst met een paar huisgenootjes bij een chinees eten, waar ze zowaar groentes verkochten. Vervolgens haasten naar Salsa. Dit haasten was alleen nergens voor nodig, want meneer de dansleraar was zelf 20 minuten te laat.. Had ik ook kunnen weten!
Na de salsa vonden we dat we iets lekkers verdiend hadden en hebben we een heerlijke frozen yoghurt gehad! Toen was het toch echt tijd om weer mijn bed in te duiken!

Donderdag was weer een normale dag stage, met weinig bijzondere dingen. 's avonds heb ik gezellig gegeten met Mirte, Els en Naomi bij Mirte thuis. Na het eten gingen we naar mijn huis, want we zouden met een aantal meiden naar de Havana voor salsa avond! Na een dik een uur te hebben gehangen bij ons, was de gratis taxi er en konden we lekker gaan dansen. Enige nadeel was dat ik nog steeds niet wist hoe laat ik de volgende dag op stage moest zijn.. Maargoed, ik had mijn telefoon thuis gelaten en zou het wel zien als ik thuis kwam. Het was alleen niet bepaald een goede stok achter de deur om alleen te gaan salsa dansen en verstandig op tijd naar huis te gaan.. want voor ik het wist ging de ledverlichting aan en was het tijd om naar huis te gaan! Oeps, het was weer iets te gezellig! Om half 5 lag ik in bed, maar ik had nog steeds geen berichtje hoe laat ik waar moest zijn. Heel verstandig zet ik mijn wekker om half 7.

Vrijdag 12 december:
Half 7 ging de wekker. Ik keek snel op mijn telefoon, maar nog steeds geen berichtje.. Dan maar zelf nog een keer wat sturen en nog even verder slapen. Uiteindelijk werd duidelijk dat ik om kwart voor 9 opgehaald zou worden om naar een huisbezoek te gaan. Zat ik netjes gedoucht en omgekleed aan mijn ontbijt, kreeg ik een bericht dat de patiënt had afgebeld en de eerste volgende pas om 12 uur kwam! Hop, linia recta weer mijn bed in!! Wat extra slaap kon ik wel gebruiken. 
Toen ik om half 12 op het punt stond om naar stage te fietsen, kwam het opeens met bakken uit de hemel.. nog even wachten dus. Helaas was dit geen tropische korte regenbui, maar een tropische erg lange regenbui. Ik had mijn stagebegeleidster al ingelicht dat ik iets later zou zijn vanwege de regen en ik kreeg gelukkig te horen dat ik rustig aan mocht doen. Nou, dat doe ik dan ook maar! Eenmaal droog stapte ik op de fiets, maar helaas ben ik niet droog over gekomen..
Op stage moest ik een behandeling voor de jongen met een dwarslaesie voorbereiden. Ik heb de hele middag leuke oefeningen gezocht en deze vervolgens met hem uitgevoerd bij hem thuis.
Dit was ook alweer mijn stage dag van vandaag! Wat leek een hele lange dag te worden, viel uiteindelijk reuze mee. Maar ik heb hem mezelf nog wel iets zwaarder gemaakt, want er stond weer een avondje sport op het programma.
Ik begon met een uurtje yoga. Dit ging nu al een stuk beter dan de eerste keer en het was zowaar echt ontspannend. Ik was helemaal zen en moest vervolgens een uur spinnen. Dat is nog niet helemaal ideaal, maargoed. Een uur spinning van Bastiaan is niet alleen spinning, het is ook een halve bodypump les. Op de fiets, sprinten sprinten sprinten, hop van de fiets en boksen met gewichten in je hand en hop de fiets weer op. Nou goed, je begrijpt het wel, doe dat een uurtje en je bent helemaal gesloopt! De avond zat er alleen nog niet op, want er volgde nog een uurtje bodypump.
Nouuu, dat was echt het slechtste idee ooit. Wauw, wat was dit zwaar. Halverwege de les stond ik op het punt om in tranen uit te barsten en de gewichten aan de kant de gooien.. Oi oi, ik kreeg ze in geen mogelijkheid meer de lucht in, maar ik heb al mn laatste kracht uit mn teentjes geperst en de les volbracht! De rest van de avond heb ik helemaal niks meer gedaan en ben op tijd mijn bed in gedoken.

Zaterdag 13 december:
Samen met Romy eerst een uur gesport. Om 11 uur zat de ochtendgymnastiek er weer op en konden we er weer vol goede moed tegen aan voor vandaag! We moesten ook wel wat compenseren want we hadden ’s middags en ’s avonds kerstactiviteit met de kinderen van Kidsfit en PrisiriFitCamp. Dit zijn twee groepen kinderen met obesitas die komen trainen bij boeroeswing en vanalles uitgelegd krijgen over gezonde voeding. Aan het eind van het jaar is altijd een afsluiting, zo dus vandaag.
Er was een chefkok geregeld en ik had de eer om de hele dag te helpen in de keuken!  Meneer de chefkok is chefkok van het krasnapolsky hotel (zeer luxe hotel in Paramaribo) en was een aantal keer chefkok van Suriname geworden en nog wel meer prijzen. Kortom, deze man kon best koken!
Aangezien het om een afsluiting ging voor een heel gezond jaar, was het eten ook gezond. Daar was niks mis mee, want ik heb eindelijk weer een keer een gewone salade gegeten! Als voorgerecht kregen we dus een salade, hoofd was een stuk kip met een vegetarische pasta met allemaal lekkere surinaamse groentes en als nagerecht kregen we wentelteefjes met eigen gemaakte bananensaus. Oke, die wentelteefjes zijn niet heel gezond, maar de rest wel. Ik heb er in ieder geval zeer zeker van genoten, vooral tijdens het bereiden, want ik zat al vol voor we uberhaupt begonnen met eten, haha.
Toen we begonnen met eten werd mij meteen duidelijk waarom deze kinderen zo dik zijn. Ze hadden nog nooit sla gegeten en keken ernaar alsof ze ik weet niet wat op hun bord hadden liggen.. Na veel pushen en zeuren hebben de meesten toch aardig hun bordjes leeg gegeten!
Aan ieder moois komt een eind, zo ook aan deze kerstafsluiting. Alle kinderen waren heel snel naar huis en wij mochten nog even de boel opruimen. Ai, dat was een hele hoop afwas, na voor 35 man te hebben gekookt! Onze chefkok was hem allang gesmeerd en had ons achtergelaten, maargoed daar ben je natuurlijk chefkok voor.
Na het opruimen was het voor ons ook tijd om naar huis te gaan. Romy en ik hadden daar alleen niet zo’n zin in en we hadden gehoord dat er twee amerikanen een huisfeest gaven, waar ook heel wat bekenden van ons naar toe gingen. Wij samen met Mark in onze mooiste kerstoutfit naar het feest. Met de taxi reden we echt door een villa wijk, daar zeg je u tegen en stopten bij een heel groot appartementen complex. Tja, het was wel duidelijk waarom ze een huisfeest gaven!
Eenmaal het appartement gevonden, hebben we eerst een kwartier voor een dichte deur gestaan omdat niemand ons hoorde. Binnen bleek het allemaal iets rustiger dan verwacht, maar al met al was het wel weer een erg gezellige avond! 

Zondag wilden we met een stel een auto huren en gaan touren, maar er waren geen auto's meer te krijgen, dus ging die feestje niet door.. Het werd dus een dag met heel weinig plannen en ook heel weinig nuttige dingen. Ook wel eens lekker, want we hadden gewoon weer een volle week stage voor de boeg!

Afgelopen week stage, was weer een standaard week. Ik ben er wel achter gekomen dat ik soms erg veel moeite heb met de mensen die komen voor een behandeling. Als fysio ben je echt heilig en alles wat je doet is goed voor mijn gevoel, maar ze begrijpen je negen van de tien keer gewoon niet. Als je iemand vraagt om het been lekker ontspannen neer te leggen, is dat blijkbaar heel moeilijk. Na drie het been naar beneden te hebben geduwd in de goede richting, begrijpen ze het nog steeds niet en raakt mijn geduld aardig op. Daarnaast ben ik samen met Romy door een patiënt op date gevraagd en vervolgens begon hij over een Blow Job. Romy en ik keken elkaar aan.. zegt ie dit nou echt? Ja hij zegt het echt.. Ik denk dat het voor mij de grootste uitdaging wordt om met de patiënten te leren omgaan!

Behalve stage heb ik ook nog een hoop andere dingen gedaan! Allereerst heb ik me weer helemaal suf gesport, maar één training daarvan was wel echt heel gaaf! Romy en ik hebben namelijk met de Penjikan (of zoiets) vechters meegedaan. Zij gaan aan het eind van het jaar naar het WK in Thailand en zijn keihard aan het trainen! Joshua (personal trainer bij Boeroeswing) vroeg of we mee wilden doen en natuurlijk gingen wij deze uitdaging aan. Het was echt heerlijk!!! En we hebben het nog volgehouden ook! Ik denk dat ik nog niet vaak zo erg gezweet heb. Mijn hempje was echt helemaal doorweekt!

Ook heb ik deze week mijn salsa examen gehad! Onze dansleraar nam zichzelf heel serieus en had zelfs twee gast jury leden meegenomen, die ook nog eens echt verstand hebben van salsa. Om en om moesten we eerst een solo dansen voor de drie jury leden en alle mensen die waren komen kijken. Vervolgens moesten we een partnerdans doen en als laatste moesten we nog een merengue dansen! We kregen voor allerlei onderdelen cijfers en werden door elke jurylid apart beoordeeld. Je zou denken dat je dan aan het eind nog wat tips kreeg en je cijfer te horen, maar zo uitgebreid was het allemaal niet. Maaaaaaaaaaar het goede nieuws is: mijn salsadiploma is gehaald! Met vlag en wimpel geslaagd!! 
Naast al dit sportieve en goede gedrag, ben ik ook weer genoeg op stap geweest en dat begon weer op de donderdag na mijn salsa examen. Want ja, zo'n spannend examen en geslaagd zijn, dat moest wel gevierd worden! :) Op naar de Havana Lounge voor de salsa avond en het vervolg daarop uiteraard! Na drie uurtjes slaap stond er weer een dag op het programma. Dit was alleen niet een hele productieve. Ruafza en ik hebben namelijk de helft van de dag in de auto gezeten, omdat we steeds naar een andere locatie moesten voor patiënten. 'Aan huis – litztstraat – zorghotel – porfierstraat – litztstraat – aan huis'. En elke locatie voor maximaal twee patiënten. Ik was helemaal gesloopt na zo’n dag en nacht ervoor. De avond was alleen nog lang niet voorbij, want er stond weer een feestje op de planning. Een huisgenoot van Romy gaat dinsdag naar huis en had nog geld over, dus hij gaf een feest! Eerst gingen we met een partybus. Je zal wel denken; een partybus? Wat is dat nou weer? Wel, het is echt een hele happening hier in Paramaribo. Neem een engelse schoolbus, haal het dak eraf, plaats er een hoop mensen in feeststemming op, neem eigen comsumpties mee, draai heel hard muziek en rondrijden maar door Paramaribo! Al dansend op de stoelen, hangend over de railing, zingend naar voorbijgangers hebben we een uurtje door paramaribo getourd met de bus. Daarna was het tijd om het feest door te zetten in een heel klein gezellig surinaams barretje!

Na twee dagen feest en laat naar bed, had ik in het weekend niet zo veel op de planning. Zaterdag was dan ook volgens mij de minst productieve dag die ik hier heb gehad tot nu toe. Van bed ging naar een stoel en van de stoel ging ik naar de hangmat. Helaas moest ik om 5 uur de hangmat verlaten, want we hadden kerstdiner met alle medewerkers van Boeroeswing! Even snel douchen, jurkje aan en richting de andere kant van de rivier. Eerst moesten Elise en Marloes hun eindpresentatie van hun stage geven, want die gaan morgen weer naar huis. Na de presentatie konden we aan tafel! Het was echt heel leuk! Ze hadden in de woonkamer een restaurant opstelling gemaakt met een soort lopend buffet idee. We gingen naar gourmetten met z’n allen. Een lange tafel met allemaal gourmetstellen en daarnaast allemaal kleine tafeltjes waar we aan konden eten! Ja, de woonkamers hier in Paramaribo zijn echt balzalen, want er stonden volgens mij wel 10 tafels voor elk 4 personen! Echt op z’n surinaams gourmetten. Een aantal Surinamers hadden het nog nooit gedaan, maar wij konden ook een hoop van hen leren. Het is zo leuk om te zien hoe ze alles bereiden, met allemaal verschillende kruiden en groentes etc. En het smaakt ook nog eens heerlijk! Na een gezellige en vooral een lekkere avond, nog even uitbuiken en dan naar bed. Na twee korte nachtjes, kon ik wel weer een goeie nachtrust gebruiken!

De zondag was een echte zondag. Kamer opgeruimd en een bureau erin gezet. Nu kan ik eindelijk ergens zitten en komt mijn stageverslag misschien toch nog af. Boodschappen gedaan en mijn blog bijgewerkt. Zometeen heb ik een kerstborrel van de dansschool van salsa en een diploma uitreiking! Ik ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat. We moeten allemaal zelf kleine hapjes meenemen en gaan dan een gezellig avondje dansen, kletsen en eten! :) Dus dat was mijn blog weer voor nu. Ik hoop dat jullie het nog leuk vinden om te lezen!

De komende weken staat natuurlijk in het teken van de feestdagen. Ik heb zelf nog geen plannen en zit ook nog helemaal niet in de kerststemming, maar ik gok dat het hele leuke weken worden. Nog twee daagjes stage en dan ben ik ook tot 5 januari vrij!

Tot snel!
xxx
Ashley

  • 21 December 2014 - 23:11

    Ina:

    Hoi ashley, bedankt voor je leuke verhalen

  • 21 December 2014 - 23:25

    Annerose:

    Het is leuk om te lezen hoe je het daar hebt. Veel plezier en fijne vakantie.

  • 22 December 2014 - 00:03

    Jolanda :

    weer super Ash!!
    Zie je wel dat je het nog wel weet allemaal :)

  • 22 December 2014 - 09:13

    Eric:

    Hoi Ash,

    Weer een leuk verslag om te lezen.
    Goed feesten en hard trainen........goeie zaak.

    Hele fijne feestdagen en een gezond, sportief 2015

    Gr., Eric

  • 22 December 2014 - 09:52

    Dorien Van Den Berg:

    Hoi Ashley, Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt! Vakantie en Stage ineen.... niet slecht ;-) Groetjes,
    Dorien

  • 22 December 2014 - 13:10

    Hilda Groothuis:

    hoi Ashley , Opa en Ik hebben weer enorm genoten van je verslag
    groetjes van ons

  • 24 December 2014 - 23:56

    Oma Ter Maat:

    Bedankt voor je leuke verslag Ashley.Hoop dat je leuke kerstdagen hebt.kusje van oma en opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ashley

Actief sinds 17 Nov. 2014
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 7797

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 16 April 2014

Mijn stage in Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: