OWRU YARI!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu OWRU YARI!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu

OWRU YARI!!

Door: Ashley Groothuis

Blijf op de hoogte en volg Ashley

03 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Halloooooooo iedereen,

Gelukkig Nieuwjaar!! Hoe waren de feestdagen bij jullie? Bij mij waren ze echt om nooit meer te vergeten. Wauw, wat heb ik een hoop mooie dingen meegemaakt in een kleine twee weken. Ik hoop dat ik ze net zo goed op papier, als dat het overkwam op mij. Waarschijnlijk lukt dat niet, maar denk er nog maar 10x zoveel enthousiasme bij op en dan heb je het wel ongeveer. Goed, dan ga ik nu beginnen met mijn twee weken vakantie.
De maandag en dinsdag hadden Mark en ik nog gewoon stage. Dit was verder niet heel bijzonder, behalve dat we op dinsdag allemaal lekkere dingen kregen van een aantal van de seniorenfit. De eerste groep had zelfs een soort ontbijt meegenomen met kaasstengels, Surinaamse kroketten en chocola! (Net allemaal calorieën eraf getraind, om ze er vervolgens net zo hard weer aan te eten. Zo gaat dat hier in Suriname). Voor de rest heb ik niet zoveel gedaan op stage, aangezien ik druk bezig was om te regelen dat ik nog mee kon op kersttrip naar Blanche Marie en Avanavero. Dit was een vierdaagse trip, die woensdagochtend zou vertrekken. Het was voor mij alleen nog wachten of Mirte vrij kon krijgen van haar stage en of ze nog zo last minute mensen meenemen. Maaaaar, na veel heen en weer mailen en appen is het uiteindelijk gelukt en we mochten nog mee! :)
Aangezien ik zo laat had besloten, had ik geregeld dat ik dinsdagmiddag vrij kreeg van stage, zodat ik nog wat laatste boodschapjes kon doen voor de trip, aangezien de winkels hier allemaal om 4 à 5 uur dicht gaan.
's Avonds wilden we nog heel graag naar de bioscoop gaan, maar dit is niet gelukt. We konden in geen mogelijkheid een taxi krijgen, want die waren druk om allemaal nederlandse toeristen van hot naar her te brengen. A fijn, dan maar gezellig uiteten met z'n vieren. Na het eten was het tijd om mijn tas te pakken, maar wat neem je nou is allemaal mee op zo'n trip?!

Half 7: De wekker ging. Snel alles nog een keer check check dubbel check, eventjes goed ontbijten en hop naar de verzamelplek van waar we zouden vertrekken de enige echte Surinaamse Jungle in!!!
Nadat we twee uur hadden staan wachten, kwamen er toch nog 4 taxi's die ons naar Lelydorp brachten. In Lelydorp was de rest van de groep en ook onze drie gidsen. Eenmaal daar aangekomen was het alweer bijna middag en gingen we eerst een lekker broodje eten. Ik wist wel dat het een trip was, waar je veel geduld bij moest hebben, want we deden alles op ons dooie gemakje.
Na het broodje gingen we dan toch echt de auto's in. In een pick up, jeep en een soort busje reden we richting de jungle. Het rijden door de jungle was al een heel groot onderdeel van de trip en daarmee ook een heel avontuur. Het eerste deel zat ik bij Dion (opperhoofd gids) in het busje en hij wilde op een gegeven moment gaan roken. Hij vroeg: Dames vinden jullie het erg als ik in de auto rook? ‘Neehoor, maar wat als we ja hadden gezegd?’. Hup daar ging ie. Z’n raam ging open, hij ging in het raam zitten en al rijdend buiten de auto rookte hij z’n peukje op. Lily en ik keken elkaar aan; huh? Is dit normaal? Ja dat was heel normaal, want even later mochten we allemaal uit het raam hangen en op het dak van de auto’s zitten! Het was zo ontzettend gaaf! We reden op bauxiet wegen midden door de jungle. Dit zijn wegen die helemaal oranje zijn en waar je zelf ook helemaal oranje van wordt. De wegen bevatte wel veel gaten en plassen, dus het was behoorlijk slingeren en hobbelen, maar dat maakte het eigenlijk helemaal af!
Tijdens het rijden leek het wel of Dion 10 ogen in z'n hoofd had zitten. Al rijdend, peukje roken terwijl je in het raam zit, alle gaten en hobbels ontwijken en ondertussen ook nog de meest mooi dieren in de bomen spotten! Ik denk dat het komt omdat hij vroeger vogels heeft gevangen voor de export. Hij ziet en hoort werkelijk alles! (soms ook heel vervelend..) Bij mij duurde het altijd eventjes voor ik daadwerkelijk dat ene groene beestje in die ene groene boom daar zag zitten, maar het meeste heb ik ook gezien.
Niet altijd was het een mooi beest dat in de boom zat. Nee, op een gegeven moment kroop er een slang over de weg. Dion sprong de auto uit mijn een kapmes in z'n hand. Huh? wat gaat ie daar mee doen? Toch niet z'n kop eraf hakken? Nee, hij ving hem. Vervolgens heb ik hem om mijn nek gehad.. Ai, dat was toch best eng, want die beesten zijn vies sterk en het ging steeds iets strakker zitten. Snel er weer af dus!
Nadat we al bijna 12 uur aan het rijden waren, werd duidelijk dat we onze officiële overnachtingsbestemming niet meer gingen halen. Om 2 uur 's nachts stopten we ergens langs de weg, vlak bij een rivier. Een zijltje op de grond. Zo jongens, leg je spullen er maar op, spreid je hangmatje uit en slaaplekker! Hoe vet is dat, gewoon in de openlucht echt midden in de jungle slapen. Helemaal niks geen faciliteiten om je heen, behalve een riviertje om je te wassen en de brulapen in de boom als wekker. Na een heerlijke nachtrust te hebben gehad op mijn zijltje boven op kiezel, hebben we onze spullen weer gepakt en zijn we weer verder gereden. Iedereen mocht weer achter en bovenop de auto's.
Aangekomen bij Blanche Marie gingen we lekker chillen bij een waterval. Ondertussen werd er voor ons gekookt. Ze hadden namelijk een mega vis gevangen, die voor ons op het vuur ging. Heerlijk, zo'n kerst lunch! Na het eten gingen we weer verder naar de volgende locatie, Avanavero. Om Avanavero te bereiken moesten we ook nog een stuk met de boot, aangezien het een eiland is.
Tijdens het bootje varen, zwom er opeens een groot beest één meter naast onze boot. Ik had geen idee wat het was, maar een aantal in de boot werden gek! Het leek wel een soort zwijnige miereneter, ook wel de Tapirus genoemd. Zo dichtbij hadden zelfs de gidsen hem nog niet gezien!
We kwamen 's avonds laat aan op Avanavero, waarna er nog gekookt moest worden voor ons. Ze hadden een mooi kerstdiner beloofd. Het was ook erg sfeervol. Met z'n allen om het kampvuur, waar een haas op lag te garen. Ergens midden in de nacht konden we hem eindelijk eten. En het was lekkerrrr!! Al dachten sommigen daar anders over, want die hingen de volgende dag de hele dag boven de wc..
Toen ik eenmaal lekker in (een nog lekkerder dan thuis) bed lag, werd mijn nachtrust gauw weer verstoord, want ze hadden een slang bij mij in bed gelegd. Ik werd wakker van gekriebel aan mijn teen en zag drie hele grote glimlachen aan mijn bed staan. Veel te groot voor iets goeds..
De volgende ochtend mochten we uitslapen, maar dat is niet mijn sterkste punt en heb ik dus ook niet gedaan. Lily, Mirte en ik gingen zelf op avontuur over het eiland en hebben hele mooie plekjes gezien en nog lekker gezwommen bij een waterval! Tweede kerstdag was goed begonnen! Terug bij het resort, hebben we even wat gegeten en toen was het weer tijd om te vertrekken. In eerste instantie zouden we nog naar een grote mast gaan, met uitzicht over de gehele jungle. Helaas waren we weer lekker laat met alles en werd het al bijna donker, dus gingen we niet meer.
Op de doorreis zijn we nog wel langs een verlaten fabriek geweest. Dit was ook weer zo ontzettend typisch. Er stond een fabriek echt helemaal begroeid en verlaten. Je kon er met de auto nauwelijks komen. Deze fabriek zijn ze ooit mee begonnen met bouwen. Allemaal kantoortjes, treinstellen en de helft van het spoor lag al in het oerwoud. Maaaaar echte surinamers vonden het toch niet werken en hebben het allemaal niet afgemaakt en zo laten staan. Het heeft dus nooit gewerkt en was nu de perfecte locatie voor een spel in ‘wie is de mol’ of een horrorfilmpje! Na de fabriek zijn we doorgereden naar een klein dorpje, Apoera. Tegen de grens met Brits Guyana aan. Hier was een feest en waar een feest is, zijn wij. Weer een lekker avondje gedanst! Na het feestje hebben we weer een zijltje uitgelegd op een stijger bij een rivier, met aan de overkant brits Guyana. Een fantastische locatie, want we lagen onder een mooie sterrenhemel en 's ochtends werd je wakker met een heerlijk uitzicht, om vervolgens een duik te nemen in de rivier!
Na het ontbijt zijn we weer de auto ingestapt en moesten we het hele eind terug naar Paramaribo. We hadden allemaal gerekend op een uurtje of 10 's avonds, maar helaas liep het iets anders. UIteindelijk waren we om 3 uur 's nachts thuis en toen was ik helemaal gaar. Maar wat een fantastische trip was dit!! (op Facebook staan foto's, om er een beter beeld bij te krijgen.)

De zondag na zo’n trip, was alles behalve actief. Eigenlijk heb ik de hele dag niks gedaan, behalve gewassen en gechilld. ’s Avonds begon ik weer een beetje op te leven en zijn we nog naar een Kickboksgala geweest. Ik op stap met 4 hele stoere mannen! Eenmaal daar aangekomen stond er nog een hele dikke rij buiten, terwijl het eigenlijk al een half uur begonnen was. Weer zoiets bijzonders.. haha. Ik sloot netjes achteraan aan, maar kwam er al snel achter, dat alle vrouwen mochten doorlopen. Dus binnen 5 minuten was ik binnen! Het gala zelf was vet om een keer te zien, maar het blijft een bijzondere sport.. Twee vechters zijn met een goeie linkse stoot of knie helemaal KO gegaan.. Kippenvel! Na het enige vrouwengevecht van de avond zijn we naar huis gegaan.

Na een niet zo’n actieve zondag, heb ik ook zo’n maandag gehad. Ik heb eigenlijk de hele dag gezellig thuis gezeten. Een beetje gechilld, mijn dagboek geschreven en lekker rustig aan gedaan. ’s Avonds hadden we afgesproken om naar het casino te gaan. Ik ben nog nooit in een casino geweest, dus was wel erg benieuwd. We kwamen binnen en er was een buffet, waar je kon eten en overal stonden lekkere bonbons. Het eerste wat ik heb gedaan is dus een hapje gegeten en een rondje bonbons gelopen, haha. (echte hollander he?!) Ik had namelijk nog geen avondeten gehad. Daarna ben ik met Puck samen bij de fruitautomaten gaan zitten. We hadden allebei geen idee hoe het werkte, maar het was wel gezellig. Uiteindelijk heb ik niks gewonnen, maar ook niks verloren.
Een aantal van de groep wilden nog naar de partybus. Zo moeilijk als ik over te halen ben voor zoiets, zat ik voor ik het wist zelf ook op de partybus. Achteraf was ik blij dat ik het heb gedaan, want het was weer erg gezellig! De partybus stopte voor Touché (een discotheek), maar daar was het zo druk, dat we besloten om gezellig thuis een after party te houden. Hup met z’n allen naar huis en lekker spelletjes spelen en drankjes drinken. Het was weer een erg gezellige avond!!

Dinsdag was wederom geen actieve dag, maar wel weer een actieve avond. We gingen om half 9 naar de film de hobbit. Oja, aangezien ik nog geen enkele film daarvan gezien heb, en ook Lord of the Rings niet, heb ik ’s middags Hobbit 2 gekeken met een aantal. Wauw, wat duurt die film lang. Maar het was wel nodig om hem te zien, anders had ik er in de bioscoop niks van begrepen. Niet dat ik er nu veel van heb meegekregen. Ik was zo moe en vond de film niet echt interessant, dus ik heb de helft van de film gemist omdat ik de binnenkant van mijn oogleden aan het bekijken was, hihi. :$ Na de film was er nog een feest bij Oase. Ja, het is echt ongelofelijk, maar na kerst beginnen ze hier al met oud en nieuw vieren en vanaf kerst kun je ongeveer elke avond wel naar een feestje. Maar het feest bij Oase was er eentje die bovenaan stond qua populariteit, ook voor de echte Surinamers zelf. Het was een soort festival, met allemaal vuurwerk. Een leerpunt voor mij is echter, om niet voordat je naar een feest gaat naar een film te gaan die je eigenlijk niet zo leuk vindt en waar je veel te moe voor bent.

Woensdag 31 december:
Jajaaaa, het is dan eindelijk zo ver: OWRU YARI!! De enige echte dag van het jaar waar alle surinamers het over hebben. Als je tegen een surinamer zegt dat je tot eind maart blijft, reageert iedereen hetzelfde: ‘ooooooh, wat leuk, dan maak je oud&nieuw mee!!’ Je begrijpt wel dat mijn verwachtingen erg hoog lagen, na al die reacties.
Aangezien ik de avond ervoor weer redelijk laat in bed lag, heb ik lekker uitgeslapen, ondanks dat ze hadden gezegd dat je om 10 uur in de domineestraat moest zijn voor een vuurwerk estafette. Uiteindelijk waren we om een uurtje om 12 in de stad. Jeetje, wat een drukte!! Het lijkt wel Koninginnedag in Nederland, maar dan 10 keer zo groot en gezellig! Overal staan mensen te dansen en te zingen en ondertussen wordt er dwars door de menigte een miljoenklapper afgestoken. Wat een kabaal komt daar van af. Iedereen loopt ook op dichte schoenen, een zonnebril, oordopjes en een mondkapje voor! Alsof er net één of ander super gevaarlijk virus is uitgebroken. Ondanks dat is het echt één groot feest! Na een tijd in de stad rondgelopen te hebben en weer een paar decibel minder te kunnen horen van al het vuurwerk, gingen we weer even naar huis. Thuis even chillen en toen weer door naar ’t Vat. Vanaf 5 uur was daar namelijk feest en ze zeiden dat je daar echt heen moest. Het enige nadeel was dat ongeveer heel paramaribo daar was en je je kont niet kon keren en het zweet je meteen overal stond. Geen succes, dus we zijn weer weg gegaan. We besloten om thuis spelletjes te gaan spelen en lekker een drankje te doen. Toen het een uurtje of 11 was, ben ik in de auto gestapt met een aantal anderen. Het was een auto voor 5 personen, maar op oudjaarsavond was het opeens een auto voor 10 personen. Als een potje met pieren reden we naar de enige hoge brug van Suriname, met uitzicht over heel Paramaribo! We moesten nog wel aardig haasten, want het duurde allemaal weer errug lang en niemand had haast, tot we zagen dat het al bijna 12 uur was en we nog niet op de brug waren. Eenmaal op de brug, was het zo onwerkelijk en gewoon in één woord fantastisch!! Uitzicht over heel paramaribo, allemaal gezellig mensen, muziek en vuurwerk op de enige brug in Paramaribo! Met z’n allen aftellen en toen was het zover: HAPPY NEW YEAR!!! Kippenvel overal! Genoeg geschreeuwd, gezongen, gelachen en vuurwerk afgestoken. We moesten naar het feest bij Zus & Zo. Snel naar beneden gelopen en weer de auto in. De rest van de avond hebben we heerlijk gedanst bij Zus & Zo. Toen het was afgelopen, waren er een aantal met het idee om naar de poolparty bij Zin Hostels te gaan. Hoppa, daar doen wij ook aan mee. Met z’n allen gingen we naar Zin, voor de nieuwjaarsduik! Heerlijk! Toen was het feestje toch echt afgelopen, aangezien het ook alweer licht werd ongeveer. Maar wauw, dit is een Owru Yari om nooit meer te vergeten!

De volgende ochtend was iets minder nuttig. Nadat ik fijn had geskyped met thuis, waar de hele familie bij elkaar was bij ons thuis (traditie), besloten we om naar de film te gaan. We gingen naar de pinguins of Madagascar. Wat een hilarische film, haha. Dat kinderen die film begrijpen! Daarna was de pijp aardig leeg bij mij en ben ik lekker mijn bed ingedoken. Ik moest de volgende dag ook weer gewoon naar stage, voor een nieuwjaarsbijeenkomst.

Vrijdag 2 januari.
Wekkertje weer als vanouds op 7 uur. Ik schrok me een hoedje. Lekker ontbeten en klaar voor een dag stage. Van half 9 tot 5 uur heb ik zitten luisteren. Eerst hadden we Casuïstiek met alle fysiotherapeuten van Boeroeswing, vervolgens was er lunch en gingen we de film Fed Up kijken. Na zo’n ongezonde maand, is dat echt de perfecte afsluiting. Je hebt gelijk geen zin meer in allemaal vet en ongezond eten. Het is namelijk een Amerikaanse documentaire over allemaal kinderen en volwassen met obesitas en wat ongezond eten allemaal met je lichaam doet. Na de film was er nog een training voor de personal trainers van Boeroeswing. Dit was voor Mark en mij ook wel nuttig, dus we zijn er bij gebleven. Het was een lange dag, maar wel erg nuttig!
’s Avonds ben ik nog weer lekker uiteten geweest bij Souposo en vervolgens weer naar het Casino. Helaas niks gewonnen, maar wel weer een erg gezellige avond gehad.

Zo, dit was mijn vakantie. Nu alleen nog een weekend, met een hardloopwedstrijd op zondag en dan begint het normale leventje hier weer. Ik hoop dat jullie een beetje genoten hebben, ik in ieder geval wel!
Tot snel!

Liefs, xxx
Ashley

• 03 Januari 2015 - 22:08

Oma En Opa:

Wat hebben we weer genoten van je verslag . We beleven het zo een beetje mee..

• 03 Januari 2015 - 23:48

Marco:

he Ashley

De beste wensen voor het nieuwe jaar.

Je vader was vandaag weer oppermachtig met tennis drie punten gehaald.

Verder lees ik je verslagen met plezier.

Succes daar nog even.

Groetjes van ons

• 03 Januari 2015 - 23:53

Annerose :

Wat beleef je veel, heerlijk om te lezen. Dat van die slangen hoeft voor mij niet. ;)

• 04 Januari 2015 - 09:32

Jeannette:

Weer met een grote glimlach zitten lezen. Liefs x

• 04 Januari 2015 - 10:01

Oma En Opa:

Prachtig toch je maakt nog eens wat mee.! WIJ KIJKEN UIT NAAR JE VOLGENDE AVONTUREN.GR OMA &OPA TER MAAT

• 04 Januari 2015 - 13:57

Jolanda:

Weer helemaal SUPER Ash !!!

• 04 Januari 2015 - 16:24

Roy:

Eindelijk je verslag gelezen en ik verbaas me steeds weer hoeveel activiteiten er daar wel niet zijn. Vooral die jungletocht lijkt mij ook wel heel gaaf. Doe de groeten daar en we wachten met belangstelling op je volgende avontuur.

• 05 Januari 2015 - 15:45

Dorien Van Den Berg:

Nou Ashley, dat oud&nieuw feest kunnen ze jou niet meer afnemen. Wat een ervaring! En dan ook nog zo 'n geweldige jungletocht beleefd. Dat nemen ze je niet meer af :-), groetjes Dorien