Op de helft van een fantastisch avontuur! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu Op de helft van een fantastisch avontuur! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ashley Groothuis - WaarBenJij.nu

Op de helft van een fantastisch avontuur!

Door: Ashley Groothuis

Blijf op de hoogte en volg Ashley

28 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve volgers!

Het is alweer even geleden dat ik wat van me heb laten horen via mijn blog, dus het is weer hoog tijd voor een update. Na mijn super vakantie, met als hoogtepunt Owru Yari, heb ik het gewone leventje weer opgepakt. Desondanks heb ik weer meer dan genoeg meegemaakt.

Beginnend bij het laatste weekend van de vakantie met een hele bekende hardloopwedstrijd in Paramaribo. Bigi Broki Waka ook wel genaamd. Hij is zo bekend omdat je over de enige echte hoge brug van Paramaribo moet hardlopen.. Ai ai, dat is op de fiets al een hele work out, laat staan hardlopend. Maaaar, ik vind het altijd weer een hele uitdaging om zulke dingen te doen. In Nederland zou ik mezelf niet zo snel opgeven voor een hardloopwedstrijd. Het enige nadeel van Suriname is dat al die wedstrijden zo verrekte vroeg beginnen. Zo ook de Bigi Broki Waka. We moesten al om half 6 's ochtends bij de verzamelplek zijn om de bus te pakken naar de andere kant van de rivier. De wedstrijd begon echter pas om 7 uur.. Goed, eenmaal op de fiets zo vroeg was het wel prima, maar toen de wekker ging heb ik me eerst nog 10x omgedraaid en mezelf wel 100x voor gek verklaard dat ik dit ging doen zo vroeg.
We deden met een hele groep vrienden mee en iedereen deed het eigenlijk voor de lol. Bij de start gingen we dus ook lekker met z'n allen ergens achteraan staan. Alleen toen de wedstrijd begonnen was, werd ik toch iets fanatieker dan de rest en ben ik weggelopen bij de groep. Dit heeft een erg mooi resultaat tot gevolg gehad. Ik ben namelijk 3e geworden in de categorie: vrouwen 20+ en 8e van alle vrouwen die meededen, met een tijd van 25min 21sec! Helaas wist ik dit pas toen ik thuis de uitslag op internet zag en nu heb ik dus mijn eerste echte officiële podium ervaring misgelopen bij de prijsuitreiking.. Jammer! Ik doe nog altijd mijn best om nog wel mijn prijs op te halen, echter wil dit ook nog niet echt lukken. De rest van de dag hebben we niks meer gedaan en lekker een filmpje gekeken bij twee Belgische vrienden die we op trip met kerst hebben ontmoet.

De eerste stage week van het nieuwe jaar verliep op een paar punten na zoals hij altijd verloopt. Niet al te veel patiënten gezien, maar wel veel training gegeven. Ik heb zelfs mijn eerste bodypump les gegeven, nadat Riedwan ongeveer op z'n knieën ging voor me.

In het weekend (zaterdag) ben ik op dolfijnentour geweest met een groepje vrienden! We hadden een boot inclusief bootsman gehuurd voor 10 personen. Op het water zagen we al heel snel dolfijnen, maar die bleven erg ver weg. Het eind punt was Braamspunt. Dit is een punt waar de zee begint. Als je denkt dat je dan bij een mooie blauwe zee komt, heb je het goed mis. Gatsie, wat een smerige zee. Het is gewoon helemaal bruin en als je met je voeten net in de branding staat er komt een klein golfje overheen zie je je voeten al niet meer. Op Braamspunt hebben Mirte en ik een wandeling gemaakt tot het eind van het eiland, wat ons achteraf niet in dank werd afgenomen, aangezien we dik een uur weg waren. Op de terugweg in de boot, zei onze bootsman opeens: 'Ik ga de dolfijnen laten springen', vervolgens zette die de muziek hard aan. Wij keken elkaar aan 'die is niet goed'.. Maar verdomt, nog geen 2minuten later sprongen er opeens dolfijnen uit het water! Wat een fantastisch gezicht was dat! De zon die net onder ging in de zee en op de voorgrond springende dolfijnen! (Helaas niet op de foto kunnen krijgen.. :( ).
Na de tour hebben we gezellig gegeten bij het pannekoekenhuis. Een heel bijzonder pannenkoekenhuis, want ze hebben meer dan 200 verschillende pannenkoeken en daarnaast nog heel veel dingen die niks met pannenkoeken te maken hebben, haha.

De zondag van het weekend hebben Mirte en ik ook goed besteed. We hadden afgesproken om wat actiefs te gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan. Om kwart voor 9 zaten we op de fiets, voor een fietstocht naar 'Weg naar Zee'. Na 15 km fietsen over een prachtige toeristische route, door soort kleine plantages, kwamen we aan bij 'Weg naar Zee'. Het is een soort bedevaartsoord voor hindoestanen. Eigenlijk te lelijk voor woorden, maar dat maakt het juist wel weer mooi. Na het een en ander aan kiekjes te hebben geschoten, moesten we allebei naar de WC. We vroegen bij een groepje vrouwen, dat daar zat, of we gebruik mochten maken van hun wc. Eenmaal terug, kregen we steeds meer spijt. Het mevrouwtje hield ons namelijk nogal aan de praat. In eerste instanties was het erg leuk, aangezien ze ons een deel van haar cultuur heeft laten zien en wat dingen heeft laten proeven. Maar toen ze begon over onze geboortedatums en op basis daar van ging vertellen hoe wij zijn en wat ons te wachten stond in de toekomst, haakte ik af. Het is sowieso niet helemaal mijn ding, maar daarnaast was ze ook niet erg positief, haha. À fijn, uiteindelijk was het allemaal lief bedoeld en hebben we zelfs haar nummer gekregen om te bellen om een keer Röti te leren maken. (we hebben nog steeds niet gebeld, wat ze waarschijnlijk niet leuk zal vinden, want haar motto was: Wat je morgen kan doen, moet je vandaag doen en wat je vandaag kan doen, moet je nu doen..)
Na ons avontuur bij 'Weg naar Zee', hebben we de rest van de middag heerlijk op het dakterras van het Krasnapolsky hotel aan het zwembad gelegen! En 's avonds zijn we lekker uiteten geweest, als afscheid van een huisgenootje.

De week stage was weer zoals gewoon. In het weekend stond ons wel weer iets leuks te wachten. Vrijdagavond hadden we eerst een afscheidsfeestje van een aantal huisgenootjes. Helaas, was dit feest niet echt bruisend en ben ik op tijd naar bed gegaan, want de volgende ochtend moest ik vroeg op voor een weekend trip. Mirte en ik gingen met een groep van haar CO-schappen naar Bigi Pan. Dit is een heel groot meer, met een lodge op palen middenin het meer. In deze lodge hebben we overnacht. Het hele meer is niet dieper dan 60 cm, dus je kan overal staan! Heel apart! Na aankomst in onze lodge kregen we een heerlijke lunch, vervolgens hebben we de rest van de middag gechilld in de hangmat en op een bedje in de zon op een vlonder boven het water! Heerlijk zo'n middag. Voordat de zon onder ging, zijn we de boot ingestapt en een stukje gaan varen naar de slaapplek van de ibus (vogelsoort). Bijzonder om in één boom/struik zo veel dezelfde vogels te zien. Bovenin de boom settelde alle knal rode soorten zich en onderin de boom zaten de witte. Na dit bijzondere fenomeen, hebben we lekker gegeten en zijn we vervolgens weer de boot ingestapt om te zoeken naar kaymannen. Alle bakra's (surinaams voor Nederlanders) zaten veilig in de boot en de Surinamers stoer op de blote voetjes door de rivier op zoek naar kaymannen. Ze hebben er wel één gevangen, die na een hele fotosessie weer is vrijgelaten! Ondertussen hebben we ook nog giftige slangen en leguanen gezien! :) Terug in de lodge was het tijd voor een drankje en spelletjes!
De volgende ochtend werden we om 6 uur gewekt om weer de boot in te stappen en te kijken naar dezelfde vogels als gisteravond. Alleen nu was het moment dat allemaal tegelijk gingen wegvliegen! Super mooi! Vervolgens hebben we nog flamingo's gezien. Na de vaartocht zijn we snel weer ons bed ingedoken, want echt veel slaap hadden we nog niet gehad. Na het ontbijt was het tijd voor het modderbad. Jakkes, wat is dat smerig en overigens een paradijs voor muggen. Binnen 2 minuten was ik alweer 20 bultjes rijker! Toch had ik het niet willen missen! Één grote modderbende, waar je je nauwelijks in voort kon bewegen omdat je meteen 20cm wegzakt.
Op de terugweg, ben ik behoorlijk verpieterd, want ik had er niet op gerekend dat die bijna een uur zou duren op het heetste moment van de dag. En dus had ik alleen een bikini aan. Ja, je raad het wel: in een bikini op een boot, op het water rond het middag uur, in Suriname -> Geen goed idee!
Eenmaal bij de lodge hebben we onze spullen gepakt en begon de terugreis naar Paramaribo, waar we 's avonds aankwamen.
Het was weer een heerlijk weekend! Op zo'n moment vergeet je even dat je er voor stage bent en krijg je allemaal vakantie gevoelens!

Maandag was lieve Paul jarig!! :) Al twee weken was ik druk met een cadeautje, als kleinigheidje, want het echte cadeau komt straks in Brazilië. Volgens mij is het wel in de smaak gevallen!
De rest van de week was weer niet echt bijzonder, daarentegen het weekend weer wel, haha.
Vrijdag hadden we een poolparty als afscheidsfeest van huisgenootjes van Mirte. Het was erg gezellig (en koud)!
Zaterdag namen Mark en Rob ons mee naar het vakantiehuis van hun voetbaltrainer. We hadden geen idee wat ons te wachten stond, maar dit had ik niet verwacht. Voordat we naar het huisje gingen, gingen we lekkere dingetjes halen voor de dag. Na een hele achterbak vol te hebben gegooid, stopten we ergens langs de weg en hebben we heerlijk geluncht. Eenmaal bij het huisje aangekomen, stond zijn vrouw al de hele dag in de keuken was super lekker eten aan het maken. Je raad het al, ik heb me werkelijk helemaal rond gegeten die dag. Volgens mij heb ik nog nooit zo veel gegeten! Het kon ook bijna niet anders, want ik had het ene nog niet op of er was iets anders lekkers klaar, wat ik ook echt moest proeven! En verdomd het was allemaal heerlijk! Naast het eten hebben we lekker de hele dag gechilld in onze hangmatjes en spelletjes gespeeld. Een deel van het team van Mark en Rob kwam ook nog langs!
Rond een uurtje of 1 was het weer tijd om naar huis te gaan. Maar wat was het leuk om dit een keer te zien en wat was ik misselijk van al het eten!
Zondag's hebben Mirte en ik niks gedaan, behalve dat we een echte Nederlandse verse stroopwafel hebben gegeten op de markt!! :)

Zo, het is nu alweer dinsdag, en en en, donderdag komen papa en mama aan in Suriname! Jaaa, ik kan niet wachten om ze weer te zien en ze te laten zien wat ik hier allemaal mee maak. Ze blijven in totaal twee weken en we hebben al veel te veel mooie en leuke dingen op de planning! Maar daar vertel ik jullie over als ze weer weg zijn. Nadat papa en mama zijn geweest komen opa en oma zelfs nog langs voor een week! Hoe leuk is dat!! Kortom, de komende periode wordt weer een groot feest!

Goed, daar horen jullie snel meer over. Eerst moeten jullie het doen met dit verhaaltje en hopelijk blijven jullie mij volgen!
Hoe is het in Nederland trouwens? Lekker sneeuw en koud? Het is hier nog steeds 30 graden :)

Tot snel
Liefs, xxxx


  • 28 Januari 2015 - 07:59

    Roelien:

    Leuk weer om te lezen Ash! Fantastische dingen maak je mee.
    En een hele fijne tijd met je ouders.

  • 28 Januari 2015 - 14:18

    Hilda:

    Wat maak je veel dingen mee het lijkt inderdaad op vakantie. Maar geniet ervan meisje

  • 28 Januari 2015 - 19:53

    Ina:

    He ashley. Weer leuk te lezen wat je allemaal meemaakt. ..geniet er lekker van.

  • 29 Januari 2015 - 09:23

    Dorien Van Den Berg:

    Het klinkt als elke dag FEEST!!!! Gezellig dat je binnenkort alles kunt laten zijn aan papa/mama en ook nog eens aan opa/oma! Geniet ervan met z'n allen, Groetjes, Dorien

  • 29 Januari 2015 - 11:57

    Jolanda :

    ik kan niet wachten Ash Helemaal niet als ik dit weer lees. We zijn onderweg en komen er aan!

  • 02 Februari 2015 - 23:12

    Oma:

    Goede berichten Ash wij zien er naar uit om ook daar te kokomen.gr oma en opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ashley

Actief sinds 17 Nov. 2014
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 7805

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 16 April 2014

Mijn stage in Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: